OLDTIMER TIPS

  Oldtimers, Vintage & Classics


CCDA - Classic Car Drivers Association

 
select country website
Oldtimertips Belgie/ Belgique
Oldtimertips Nederland
Oldtimertips Deutschland
Oldtimertips France - Belgique
Classic Car Tips United Kingdom
Classic Car Tips United States of America
Classic Car Tips Europe

   Dé Website met een hart voor Oldtimers, klassiekers, retro en vintage.

 
 
Win Vrijkaarten
 
Oldtimer foto´s
 
Nieuw op de markt
 
ICONS of elegance magazine
 
clubBOETIEK
 
 
Pre-War Markt
 
40-Fifties Markt
 
60-Seventies Markt
 
Youngtimers Markt
 
Supercars Markt
 
Moderne Auto Markt
 
 
Evenementen
 
Foto´s
 
Specificaties
 
Oldtimer Experten
 
Musea
 
Clubs-Verenigingen
 
 
CCDA Leden voordelen
 
Schrijf in voor de CCDA nieuwsbrief
 
voeg een evenement toe
 
voeg een museum toe
 
voeg een club toe
 
 
 
Meor
 
TripMaster
 
MEN3 EXPERIENCE 
THE ULTIMATE SHAVE
 
The Mustang Garage - Cars & Parts
 
Oldtimer Stalling Limburg
 
Chromage Vleminckx verzinken
 vernikkelen
 verkoperen
 slijpen & polijsten
 oldtimer radiators
 alu laswerk
 behandelen corrosie bestendig
 stoombatterijen op maat
 vertinde koelwerken
 caterpillar
 
Autostoffering Carla
 
LePlan-Vermeersch
 
gespecialiseerd in "Classic Fords"
 
Abarth Works Museum - Guy Moerenhout Racing
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Oldtimer Musea Belgie

Uitgebreide Classic Car en Retro-Vintage Musea gids.
Plaats ook jouw museum GRATIS in de uitgebreide museagids : klik hier

 
 
  1  2  3  4  5  6  
 

Porsche Macan Turbo Exclusive Performance Edition

Porsche Macan Turbo Exclusive Performance Edition

Macan Turbo Exclusive Performance Edition met 440 pk en uitzonderlijke details

Porsche Exclusive Manufaktur veredelt de sterkste Macan
Met de Macan Turbo Exclusive Performance Edition rijdt Porsche een bijzonder nobele variant van zijn topmodel binnen het Macan-gamma voor. Deze Edition-uitvoering is gebaseerd op de Macan Turbo met Performance-pack waarvan de 3,6-liter V6-turbomotor 324 kW (440 pk) haalt. Het model wordt slechts in een beperkt aantal landen aangeboden. Exclusieve designkenmerken aan de binnen- en buitenzijde zetten het bijzonder sportieve karakter van de sterkste variant uit het modelgamma in de verf. De sportwagen onder de SUV’s wordt in de Porsche Exclusive Manufaktur op de productiesite in Leipzig met de hand tot in de puntjes veredeld.
 
Het standaard exterieurpack Turbo vormt de basis voor het unieke voorkomen van de Macan Turbo Exclusive Performance Edition. Dit pack omvat onder meer ledkoplampen, verdonkerde ledachterlichten en 21 duim grote velgen in 911 Turbo-design met spaken waarvan de flanken in zwarte hoogglans zijn gelakt. Het exclusieve karakter wordt benadrukt door de bijkomende designaccenten die exclusief voor deze Edition-uitgave werden ontworpen. Zo zijn er de Carmine Red gelakte onderdelen voor de voorspoiler, de kofferpartij en de sideblades. Onder het Porsche-opschrift dat in zwarte hoogglanslak op de koffer prijkt, werd ook de typebenaming ‘Macan turbo’ in Carmine Red aangebracht.  

De kleuren zwart en rood zetten ook in het opgewaardeerde interieur de toon. Het standaard interieurpack Exclusive Performance Edition in Garnet Red combineert een zwart lederen aankleding met talrijke elementen in alcantara. De wangen van de voorzetels zijn exclusief voor dit Edition-model gedeeltelijk in Garnet Red uitgevoerd. Diezelfde kleur is ook terug te vinden in de contrasterende naden, de geborduurde ‘turbo’-opschriften op de hoofdsteunen, de veiligheidsgordels, de bies rond de Sport Chrono-chronometer en op het sleuteletui. Met heel veel oog voor detail is ook de aluminium PDK-schakelpook met Garnet Red leder opgewerkt. De unieke deurdrempels en de sierlijsten op het dashboard krijgen op hun beurt het opschrift ‘Macan Turbo Exclusive Performance Edition’ mee. De voorzetels, de achterbank en het stuurwiel zijn standaard verwarmbaar.

Meer weten? Een verdeler in de buurt zoeken? www.porsche.com

Tekst & Foto: © Porsche


---

Porsche 718 Cayman S: Minder is meer?

Porsche 718 Cayman S: Minder is meer?

Porsche 718 Cayman S: Minder is meer?

Het is al downsizing wat de klok slaat. Om de uitstoot van verbrandingsmotoren zo veel mogelijk te beperken, ontsnappen de constructeurs er niet aan de cilinderinhoud van hun motoren te beperken. In het geval van de Porsche Cayman en Cayman S (en open broertjes Boxster en Boxster S) verving men de zescilinder boxermotor door een viercilinder boxermotor.
Toen de eerste geruchten hieromtrent in de pers verschenen, schreeuwde men moord en brand. Een Porsche met een viercilinder motor was toch geen echte Porsche! Even het geheugen opfrissen. Tot de voorstelling van de Porsche 911 in 1963, beschikten alle Porsches over viercilindermotoren! En wie ooit een Porsche 356 en 912 mocht besturen weet dat deze de naam Porsche absoluut waardig zijn. Met de Porsche 718 RSK boekte het merk trouwens tal van successen als klasseoverwinningen in Le Mans ('58 en '61) en een eerste plaats algemeen in de Targa Florio ('59).

De typebenaming 718 Cayman werd dus niet zomaar gekozen. En dat beseffen we meteen bij het starten van de motor van deze Porsche 718 Cayman S. De viercilinder dreunt en steunt zelfs bij stationair toerental ongegeneerd luid en duister doorheen zijn dubbele uitlaatpijpen. Eén ding is al meteen duidelijk. Deze Porsche schaamt zich absoluut niet om over maar vier cilinders te beschikken. Starten doe je een Porsche trouwens nog steeds door de contactsleutel, links van het stuurwiel, om te draaien. Onze testwagen beschikte over de gerobotiseerde PDK-versnellingsbak met zeven verhoudingen. Deze bak schakelt messcherp en even doeltreffend als een guillotine. De zevenbak past perfect bij het sportieve karakter van deze 718 Cayman, die in deze S-uitvoering over een drukgevoede 2.5 liter viercilinder boxermotor beschikt. Deze is goed voor 350 pk bij 6.500 o/m terwijl zijn gigantische koppel van 420 Nm tussen 1.900 en 4.600 o/m beschikbaar blijft. Hiermee accelereert hij in 4,4 s van 0-100 km/u. Zijn topsnelheid is gelimiteerd tot 250 km/u, al kan deze snelheidlimiet naar wens van de klant uitgeschakeld worden. Dan is de 718 Cayman S goed voor een topsnelheid van 280 km/u. Nog straffer zijn de hernemingen waarbij deze Porsche in amper 2 s van 90 tot 120 km/u spurt. Op een lange gezapige rit op de snelweg noteerden we een gemiddeld verbruik van 7 liter/100 km. Maar wanneer je goed doorduwt, kan het verbruik tot boven 20 liter/100 km oplopen. Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van ongeveer 11,5 liter per 100 km. En dat is uitzonderlijk gezien de puike prestaties waartoe deze nieuwkomer in het gamma in staat is. Ja hoor, de ingenieurs bij Porsche hebben hun huiswerk goed gedaan. Deze Porsche 718 Cayman S is ook met zijn viercilinder motor een rasechte Porsche met knalprestaties. Maar nog indrukwekkender is het gemak waarmee hij deze prestaties neerzet. Dit exemplaar beschikte onder andere over de in optie verkrijgbare PASM-adaptieve schokbrekers en PCCB-keramische schijfremmen. Vooral deze laatste doen zeer doeltreffend hun werk en zijn bijna een must bij een sportwagen van dit kaliber. Binnenin is er ruimte te over voor de bestuurder en zijn passagier die in dit exemplaar worden verwend door tal van leuke opties die de prijs wel de hoogte in jagen. Dit exemplaar met een basisprijs van € 71.063 kreeg een hele resem opties aangemeten die de prijs opdreef tot puike € 111.126, 40! En over het geluid van de viercilindermotor gaan we echt niet moeilijk over doen. Deze motor klinkt inderdaad minder melodieus en verfijnd als zijn voorganger. Maar bekijk de verhouding prestaties/verbruik/fiscaliteit even aandachtig en je moet toegeven dat de 718 Cayman S een onvervalste en pure sportwagen de merknaam Porsche meer dan waardig is.

Meer weten? Een verdeler in de buurt zoeken? www.porsche.com

Tekst: Jan Bové & Foto: © Porsche


---

Toyota GT 86 : Power to the people

Toyota GT 86 : Power to the people

Toyota GT 86 : Power to the people

Toyota trekt onvoorwaardelijk de kaart van hybrideaandijving. Alle modellen van Toyota en luxedochter Lexus zijn hiermee verkrijgbaar. De Toyota Land Cruiser en deze Toyota GT 86 zijn hierop de uitzonderingen. Wat moeten we daar nu van denken? Enerzijds trekt Toyota resoluut de kaart van de hybrideaandrijving, anderzijds biedt het de ronduit sportieve GT 86 aan. Het antwoord is zeer simpel. Toyota is een trendsetter die met zijn vooruitstrevende hybride ongetwijfeld de geschiedenisboeken zal halen. Maar anderzijds verloochent het merk zijn verleden niet. Want met sportief georiënteerde modellen charmeerde deze Japanse autogigant wereldwijd de liefhebbers, denk maar aan de Toyota Celica en Supra. Voor wie deze net iets te soft waren, presenteerde Toyota, de Corolla GT 86 als een compromisloze sportwagen. Met de Corolla GT86 kon je zo in de autosport starten. Hobbyracers en -rallyrijders wereldwijd amuseerden zich rot met de betaalbare, maar zeer betrouwbare achterwielaangedreven Corolla GT 86.

Nu is er de Toyota GT 86, een eerstelijnserfgenaam van de Corolla GT 86. Voor de ontwikkeling van de huidige GT 86 deed Toyota beroep op dochteronderneming Subaru. En dat hoeft geen nadeel te zijn. Wel in tegendeel, want bij Subaru kent men iets van potente sportwagens. De Toyota GT 86 heeft dan ook een ééneiig tweelingbroertje, de Subaru BRZ.

De Toyota GT 86 is een klassiek getekende sportwagen met een leuke twist. Hij beschikt over de klassieke opstelling van motor voorin en aandrijving achteraan, de voorwaarden voor een echte pretauto. Waar blijft die twist? Die vinden we terug in de atmosferische viercilinder boxermotor met een cilinderinhoud van twee liter en directe benzine-inspuiting. Deze toerentalgeile boxermotor is goed voor 200 pk bij 7.000 o/m en geeft zijn maximum koppel van 205 Nm vrij tussen 6.400 en 6.600 o/m. Je merkt van bij de eerste meters achter het stuur dat deze motor van hoge toeren houdt. Ons exemplaar was gekoppeld aan een zesbak die zich met korte bewegingen nauwkeurig liet schakelen. Door de bijzondere lage inbouw van de boxermotor beschikt de GT 86 over een uitzonderlijk laag zwaartepunt en laat zich door zijn sportief afgestelde ophanging messcherp sturen. De lage zithouding in de knappe sportstoelen, het gripvaste lederen stuurwiel en het zicht op het duidelijk afleesbare instrumentenbord met centrale toerenteller zorgen voor een sportieve sfeer die als geen ander bij de prestaties van de Toyota GT 86 past. De acceleratiewaarden van 0-100 km/u in 7,6 s en een top van 226 km/u (fabriekswaarden) mogen er best wezen. Deze prestaties zijn zeker niet uitzonderlijk maar de manier waarop deze Toyota GT deze waarden neerzet is dat ongetwijfeld wel. Deze GT 86 geeft zijn bestuurder onder alle omstandigheden een goed gevoel. Bovendien zorgt zijn goedaardig overstuurs karakter voor heel wat fun. Net als zijn democratische aanschafprijs vanaf € 33.40,00. En dat is spotgoedkoop wanneer je bedenkt dat er véél duurdere zogenaamde sportwagens met veel meer vermogen en bijhorende poeha worden aangeboden die bijlange niet zo leuk te besturen zijn als deze Toyota GT 86.

Meer weten? Een verdeler in de buurt zoeken? www.toyota.be

Tekst: Jan Bové & Foto: © Toyota


---

 
  1  2  3  4  5  6  
 
Tour Amical - Tour Americal
 
E & R Classic Cars Holland, THE Oldtimer and Classic Car specialist
 
Sodablast
 
Vavato Classic Car Auctions
 
Meguiar´s
 
Vredestein Classic Tyres
 
Oldtimers kopen & verkopen
 
EMOFRAGMA conceptfotografie
 
Romantik Hotels
 
 
Oldtimer Event Waregem Expo
 
Xclusive Cars & Coffee Schilde
 
OSL Herfstkleuren - rit
 
WIN FREE TICKETS
 
24 Internationale Oldtimerbeurs Ravels
 
CitroParts Garageverkoop
 
Gentleman´s Fair
 
InterClassics Brussels
 
InterClassics Maastricht
 
Classic Car Tour
 
WIN FREE TICKETS
 
Flanders Collection Car
 
The London Classic Car Show
 
Flanders Collection Car
 
 
 
 
 
 
 
WIN FREE TICKETS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Contact us
Board
CCDA.eu
Oldtimerkopen.eu
Oldtimertips.be
Oldtimertips.nl
Oldtimertips.de
Oldtimertips.eu
Oldtimertips.us
Oldtimertips.com
Oldtimertips.co.uk
thesportscoupe.com
 
our partners:
autoworld.be
Inhoudstabel
evenementenkalender
fotoreportages
oldtimer data
oldtimer experten
musea
clubs
voorbije evenementen